Kirjoitus Mikko Laaksolta:

Otin syyskokouksessa 2015 vastaan Kanta-Espoon Vihreiden (Kesvi) puheenjohtajan tehtävät. Ajattelin kirjoittaa pienen blogitekstin siitä, millaisena näen Kesvin roolin vihreänä alueyhdistyksenä ja alueen asukkaita palvelevana yhteisönä.

Jotta nykyhetkeä voisi hahmottaa ja tulevaisuutta suunnitella, on ensin perehdyttävä joskus kuiviltakin tuntuviin faktoihin. Millaisessa ympäristössä Kesvi oikein toimii?

Yhdistyksen maantieteellinen toiminta-alue on laaja ja moni-ilmeinen. Espoon keskus, Kauklahti ja Pohjois-Espoo ovat kaikki luonteeltaan erilaisia: ensimmäinen on koko kaupungin hallinnollinen keskus palveluineen, toinen perinteikäs, vireä ja asutukseltaan ikivanha kylä, jossa vaikuttaa aktiivinen Kauklahti-seura. Pohjois-Espoo on laaja, pääkaupunkilaiseksi ympäristöksi maaseutumainen ja suhteellisen harvaan asuttu. Kaikkiaan Kesvin toiminta-alueella asuu noin 33 000 henkeä, keskisuuren suomalaisen kaupungin verran. Kesvi on nykyisellään noin 50 jäsenen vihreä alueyhdistys. Vihreiden kannatus on alueellamme espoolaista keskitasoa, joten potentiaalia nykyistä vireämmälle toiminnalle on olemassa.

Miten puhutella ihmisiä nykymaailmassa ja luoda uskoa siihen, että jokainen meistä voi vaikuttaa oman lähiympäristönsä asioihin? Kannattajakunnan aktivointi lähtee liikkeelle perusasioista, ihmisten tarpeiden ja huolien ymmärtämisestä. Tähän nojaa viime kädessä koko edustuksellinen demokratiamme, se puutteineenkin parhaaksi todettu järjestelmä.

Nämä tarpeet ja huolet tulevat parhaiten kuulluiksi, kun ihmiset keskustelevat ja vuorovaikuttavat. Kesvi tarjoaa tällaiselle keskustelulle useita foorumeita. Toimintaansa jatkavan, vapaamuotoisen politiikan keskustelukerhon ohella vuonna 2016 aloittaa toimintansa uusi Kulttuuriklubi, jossa ruoditaan ajan ilmiöitä. Rennossa ilmapiirissä kokoontuu myös lautapelikerho, joka sekin tarjoaa oivan mahdollisuuden tutustua samanmielisiin, vihreästi ajatteleviin ja aktiivisiin ihmisiin. Ajatustenvaihto synnyttää uusia ideoita, aikaansaa kaikenlaista mukavaa pöhinää ja parhaimmillaan synnyttää päämäärätietoista toimintaa jonkin yksittäisen epäkohdan korjaamiseksi. Ei pidä unohtaa myöskään yhdistyksemme Facebook-sivujen tarjoamia mahdollisuuksia!

Kesvin kaltainen alueyhdistys kykenee tarjoamaan jäsenilleen muutakin kuin väylän yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen. Uutta, mielekästä elämänsisältöä saa tutustumalla omaan kotiseutuunsa ja sen ihmisiin. Puhun kokemuksesta, sillä ensimmäiset asuinvuoteni Tuomarilan aseman kupeessa sujuivat kuin nukkumalähiön asukkaalla konsanaan. Vain hitaasti havahduin huomaamaan ympäristöni, sen luonnonkauniit osat keskuspuistoineen, kulttuurimaisemineen ja jokineen. Pitkät kävelylenkit maastossa avasivat silmäni alueen luonnolle. Aikansa kesti sekin, että löysin kotinurkiltani kiinnostavia ihmisiä, joiden kanssa tunnen hengenheimolaisuutta. Tällaisessa tutustumisessa pääsee hyvään alkuun osallistumalla Kesvin vuosittain järjestämään kevätretkeen. Tänä vuonna patikoimme toukokuussa Kauklahden suunnalla, jossa pääsemme samalla tutustumaan keskiaikaiseen Mankbyn kylään. Sen raunioita kaivettiin esiin kesinä 2007–2012. Tiedotamme tarkasta ajankohdasta myöhemmin, tule mukaan!

Kevättalvisin terveisin,

Mikko Laakso